دوش،أمينةخلايفية،نصيرة2024-03-202024-03-202017-05-25http://dspace.univ-skikda.dz:4000/handle/123456789/464The second generation curriculum is a reinforcement of conscious and purposeful learning principle, learning how to learn, through the activation of the competency-based education principles, as a modern approach of teaching and applying its objectives to build and develop the student’s personality in an integrated manner from cognitive, emotional, psychological and social aspects, that is guaranteed by the acquisition of comprehensive competences in all fields under the guidance of the teacher, who is a pillar of the educational learning process, the raison we made this study is to figure out the nature of the teachers’ attitudes towards the second generation curriculum and the impact of some variables on it such the seniority and scientific qualification .In order to answer the question about attitudes of the primary school teachers towards the second generation curriculum, steps have been taken in the present study ;choosing the descriptive method to search the current facts, the study’s sample was consisted of 70 teachers of the primary school. As for the collection of information, the form was adopted based on the Likert scale, it was composed of 34 items divided on tree axes and were distributed to the sample members. To process the obtained data a range methods, including arithmetic mean and percentages, were applied using Statistical Packages SPSS. Finally, the results showed that primary school teachers had positive attitudes towards the second generation curriculum and that there were no statistically significant differences at the level of 0,05 significance for the primary school teachers , attitudes towards the second generation curriculum attributed to the seniority variable and not even to the scientific qualification variable. منياج الجيل الثاني ىو تكريس لمبدأ التعمم اليادف والواعي, تعمم كيفية التعمم, وذلك من خلال تفعيل مبادئ المقاربة بالكفاءات كمقاربة حديثة في التدريس, وتطبيق أىدافيا وغاياتيا, لبناء شخصية التمميذ وتنميتيا بصفة متكاملة من جميع الجوانب المعرفية والوجدانية والنفسية والاجتماعية, وهو الأمر الذي يضمن اكتساب الكفاءات الشاملة في جميع الميادين تحت إشراف وتوجيه المعلم الذي هو ركيزة من ركائز العملية التعليمية ما جعلنا نتناول هذه الدراسة لمكشف عن طبيعة اتجاهات المعلمين نحو منهاج الجيل الثاني وتأثير بعض المتغيرات كالأقدمية والمؤهل العلمي , ولمحاولة الإجابة على التساؤل والذي تمحور حول اتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية نحو منهاج الجيل الثاني, تم إتباع عدة خطوات في الدراسة الحالية, تمثلت في اختيار المنهج الوصفي لمبحث في الحقائق الراهىنة, واختيار عينة الدراسة المتمثلة في معلمي المرحلة الابتدائية والبالغ عددىم 07 معلم, أما فيما يتعلق بجمع المعلومات تم الاعتماد على الاستمارة وفق سلم ليكارت والتي تكونت من 43 بند مقسمة إلى ثلاث محاور, تم توزيعيا على أفراد العينة، ولمعالجة البيانات المتحصل عليها تم تطبيق مجموعة من الأساليب من بينها المتوسط الحسابي والنسب المئوية باستخدام الحزم الإحصائية spss , وأخير اسفرت النتائج أن لمعلمي المرحلة الابتدائية اتجاهات ايجابية نحو منهاج الجيل الثاني, وبأنو لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 7070 لاتجاهات معلمي المرحلة الابتدائية نحو منهاج الجيل الثاني تعزى لمتغير الأقدمية ولا حتى لمتغير المؤهل العلمي 0العربيةاتجاهات معلمي المرحمة الابتدائية نحو منهاج الجيل الثاني د راسة ميدانية ببعض المدارس الابتدائية ببلدية سكيكدةمذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر في عمم النفس المدرسي وصعوبات التعلممذكرة الماستر