بضياف،سوهيلة2025-12-102025-12-102025http://dspace.univ-skikda.dz:4000/handle/123456789/5573يهدف مقياس علم اجتماع السمعي البصري إلى تمكين الطالب من التحكم في آليات التحليل السوسيولوجي للظواهر الإعلامية السمعية البصرية، فهو يمنح فهم أعمق للحياة كما يقدم إمكانية كبيرة لفهم السلوك البشري ومختلف التفاعلات مع الوسائل السمعية البصرية، كما يتتناول المقياس صعوبة التفكير في علوم الاعلام والاتصال وانتقاله من التأثير المباشر إلى دراسات التلقي ثم سوسيولوجيا الاتصال، وأثر المدارس الكبرى كالمدرسة الوضعية، ومدرسة فرانكفورت والبراغماتية في توجهات البحث في علوم الاعلام الاعلام والاتصال، في مسار تاريخي لا نستطيع تتبعه زمنيا وترتيبه بل ندرسه من منظور تقاطعي، تبادلي offers a broad capacity to comprehend human behavior and the various forms of interaction with audiovisual media. The course also addresses the difficulty of conceptualizing thought in media and communication sciences and traces the shift from direct effects models to reception studies and then to the sociology of communication. It further examines the influence of major theoretical schools—such as the positivist school, the Frankfurt School, and pragmatism—on research orientations in media and communication sciences. This evolution is explored not through a strictly chronological sequence, but rather through an intersecting and reciprocal perspective.العربيةSOCIAL SCIENCES::Other social sciences::Media and communication studiessociology, audiovisual media, television, reception, communicationعلم اجتماع، السمعي البصري، التلفزيونعلم اجتماع السمعي البصريمطبوعة بيداغوجية موجهة لطلبة السنةالثانية ماستر سمعي بصريمطبوعة بيداغوجية