Sciences des Médias et de la Communication
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences des Médias et de la Communication by Title
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item تشريعات وأخلاقيات السمعي البصري(2024-10-08) لبجيري، نور الدينقدمت هذه المطبوعة جملة من الدروس الخاصة بمقياس تشريعات وأخلاقيات السمعي البصري، وهي دروس تدخل ضمن البرنامج التكويني الحضوري لطلبة الماستر تخصص ''سمعي بصري''، وقد تم التناول فيها مفهوم التشريع السمعي البصري، وأنواعه ومصادره، ومفهوم حرية التعبير ونضال البشرية في سبيلها، كما تم التطرق لحرية الإعلام السمعي البصري وتحديد حدودها ومجالاتها ، واستعرضت بعض الدروس نشأت التشريع السمعي البصري الجزائري، وأهم النصوص المنظمة له الأحكام التي نظم بهامع تقديم جملة من المشرع هذا النشاط، فيما تناولت محاضرات أخرى تنظيم النشاط السمعي البصري في بعض دول العالم، وكان موضوع أخلاقيات السمعي البصري محور العديد من الدروس التي تطرقت لأهمية الأخلاقيات الإعلامية والحاجة إليها ومجالات حضورها والمدارس المؤطرة لها، وكذا الييئات التنظيمية ومجالس الصحافة التي كان لها دوار مهما في تنظيم النشاط السمعي البصري في بعض دول العالم، وكان موضوع أخلاقيات السمعي البصري محور العديد من الدروس التي تطرقت لأهمية الأخلاقيات الإعلامية والحاجة إليها ومجالات حضورها والمدارس المؤطرة لها، وكذا الييئات التنظيمية ومجالس الصحافة التي كان لها دوار مهما في تنظيم النشاط السمعي البصري وتوجيهه وتأطيره. This publication provided a series of lessons on the scale of audiovisual legislation and ethics Masterclass students "Audiovisual" course, Addressing the concept of audiovisual legislation, its types and sources, The concept of freedom of expression and the struggle of humanity is on its way, and the freedom of audiovisual media has been addressed and its limits and zones have been defined. Some lessons have reviewed the emergence of audiovisual legislation in Algeria, and the most important texts regulating this activity, Other conferences on the organization of audiovisual activity in some countries of the world and the subject of audiovisual ethics have been at the center of many lessons addressed to the importance and necessity of media ethics, the areas of attendance and the schools it supervises, as well as the organizational circles and press councils that have played an important role in the organization, direction and framing of audiovisual activity.Item حملات الاتصال العمومي(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 2024-04-17) عزري ، أمالتعتبر الحملات الإعلامية من بين أهم أدوات وأساليب الاتصال العمومي. والتي تستخدم من قبل المؤسسات الرسمية بأشكال مختلفة. ولتحقيق أهداف وغايات متعددة غير أنها تجتمع في صفة أساسية وهي “المصلحة العامة“. وتعرف الحملة الإعلامية على أنها: “تلك الجهود المنظمة التي يقوم بها المختصون في العمل الإعلامي بوسائله المختلفة. بهدف تحقيق غاية معينة أو مجموعة من الغايات والأهداف المحددة سلفا. تخاطب فئة معينة بلغتها التي تعرفها. ومن خلال أطر ثقافية تعيش من خلالها. وذلك لفترة زمنية محددة. كما تعتمد على تحديد الجمهور المستهدف تحديدا دقيقا. واختيار الوسائل الإعلامية التي تتناسب معه”. وتعرف الحملة الإعلامية في الاتصال العمومي بأنها جملة من النشاطات الاتصالية. تهدف إلى تقديم معارف ومعلومات أو تعديل السلوكات والاتجاهات والمعتقدات أو تغييرها. والخاصة بجمهور معين خدمة للمصلحة العامة. وذلك عن طريق الإقناع. فهي عمل فني يعتمد على كل تقنيات الاتصال ووسائله. وتتطلب تخطيطا استراتيجيا تراعى فيه كافة المتغيرات المرتبطة بالموقف الاتصاليInformation campaigns are among the most important tools and methods of public communication. which are used by official institutions in different forms. To achieve multiple goals and objectives, however, they meet in the basic capacity of "public interest". The media campaign defines it as: "Those systematic efforts by media professionals through its various means. with a view to achieving a particular goal or set of predetermined goals and objectives. She addresses a particular category in her own language. and through cultural frameworks through which they live. for a specified period of time. It also relies on the precise identification of the target audience. and the choice of appropriate media ". The public outreach campaign is defined as a series of outreach activities. Aims to provide knowledge and information or modify or change behaviors, attitudes and beliefs. public interest ". This is through persuasion. It is an artwork based on all communication techniques and means. It requires strategic planning that takes into account all variables associated with a communication situation. .