Sciences humaines
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences humaines by Issue Date
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item محاضرات في تاريخ الحرف والصناعة والتجارة في الغرب الإسلامي خلال العصر الوسيط(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الانسانية, 2022) قويسم ،محمدبلاد المغرب القديم مثل بلاد المغرب الإسلامي كانت متطورة في كلالمجالات السياسية والاقتصادية والاجتماعية والثقافية منها الصناعة، حيث كانت موجودة في نوميديا ، كذلك كانت موجودة في المغرب الأوسط خاصة وبلاد المغرب الإسلامي عامةلذلك وضعت هذه المجموعة من المحاضرات في التاريخ الإسرلامي الوسيط وتكمن أهمية هذه المقالات التاريخية فيما يلي: تغطية أجزاء من البرامج الدراسية: لكل طلبة التاريخ في التدرج وما بعد التدرج في مرحلة الماستر تخصص تاريخ الغرب الإسلامي خلال العصر الوسيط،حيث تعتبر جزء من برنامج السنة الأولى ماستر السداسي الثاني نظام ل م د الجديد كمايلي: توضيح مواضيع هامة غير مدروسة:مواضري هرذه المحاضرات أو المقالات تعالج مواضيع غير موسعة في الكتب التاريخية التجارية وحتى الأكاديمية، وفي المصادر التاريخية معلومات مو زعة ومشتتة بي نعشرات المصادر التاريخية المتنوعة بعضها مطبوع والبعض الآخر ماز ال مخطوط. ج الاهتمام بتاريخ المغرب الاوسيط: من الضروري الاهتمام بكل التاريخ في الغرب الإسلامي،لكن يجب التركيز على تاريخ المغرب الأوسط الجزائر الذي ا أهمل لأسباب كثيرة وهذه المحاضرات مرتبة كما جاءت في عرض التكوين الوز اري لماستر تاريخ الغرب الإسلامي خلال العصرر الوسيط حيث شملت برلاد المغرب الإسلامي سواء العدوة المغربية أو العدوة الأندلسية أي الغرب الإسلامي ، في النشاط الحرفي والصناعي والتجاري Political, economic, social and cultural areas, including industry It was in Nomedia, and it was in central Morocco. Especially in the country of Islamic Morocco in general, this set of lectures in the history of Islamic intermediate The significance of these historical articles is as follows: Coverage of parts of study programmes: for all students of history in graduation and post-graduation In the masterpiece stage specialize in the history of the Islamic West during the age Intermediary, where it is part of the first year Master Hexagonal II program New LMD system as follows: Clarification of important subjects that are not considered: lectures or articles are dealt with Unexpended topics in commercial and even academic historical books, In historical sources, the information of Mu Za 'a and dispersed me are dozens of sources Historical variety some printed and others Mazz the manuscript. Attention to Morocco's Mediterranean History: It is necessary to pay attention to all History in the Muslim West, but the focus must be on Morocco's history Central Algeria, which was neglected for many reasons These lectures are arranged as they were in the form show. Master of the history of the Islamic West during the intermediate era where it included Barlad Islamic Morocco, whether Moroccan or Andalusian, any West Islamic, Artisanal, Industrial and Commercial ActivityItem مدخل لمجتمع المعلومات(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الانسانية, 2023-06-07) بن جامع ، بلالعرفت الحضارة الإنسانية عدة مراحل ارتكزت كل فترة فيها على جانت مهني واقتصادي يختلف عن الآخر فعرف المجتمع الزراعي والصناعي التي اعتمد فيها على مداخيل زراعية وصناعية وكان هذا القطاع هو الذي يستقطب كمية كبيرة كمن اليد العملة في تلك الفترات، وبعد الانفجار المعلومات والتطور العلمي والتكنولوجي الذي شهده العالم تحولت الحضارة إلى مجتمع المعلومات القائم على الاستعمال الواسع للمعلومات كما أن فئة كبيرة من اليد العاملة تشتغل في هذا القطاع. وقد تم تقديم هذه المطبوعة الموجهة إلى طلبة السنة الأولى علوم إنسانية لتعريفهم بمجتمع المعلومات من خلال التعرف على تحول المجتمع وتطوره من المجتمع الزراعي والصناعي إلى مجتمع المعلومات، والتعرف على مفهوم هذا المجتمع وأهم خصائصه وصفاته، إضافة إلى اعتماده على تكنولوجيا المعلومات، تقديم المعلومات والمفاهيم الأساسية ذات العلاقة بمفهوم مجتمع المعلومات من خلال التعرف على المعلومات ومكوناتها، التعرف على مجتمع المعرفة باعتباره مصطلح أحدث من المفهوم السابق، التعرف على مفهوم إدارة المعرفة، التعرف على معنى الفجوة الرقمية ذات الارتباط الكبير بالفرق في استخدام تكنولوجيا المعلومات بين الشعوب، وتقديم اساسيات تسويق المعلومات باعتبار المعلومات سلعة تطبق عليها المفاهيم الاقتصادية الحديثة، لنصل إلى تقديم أهم التجارب في مجال إرساء مجتمع المعلومات في عدد من دول العالم. Human civilization has been defined at several stages in which each period is based on a professional and economic gant different from the other. Agricultural and industrial society, where agricultural and industrial incomes are dependent, and it was this sector that attracted a large amount of currency in those periods. and after the world's explosion of information and scientific and technological development, civilization was transformed into an information society based on the widespread use of information. This publication was presented to first-year students of humanities to familiarize them with the information society by identifying society's transformation and evolution from agricultural and industrial to information society and recognize the concept of this society and its most important characteristics and characteristics, as well as its reliance on information technology to provide information and basic concepts relevant to the concept of the information society by identifying information and its components; Recognizing the knowledge society as a more recent term than the previous concept knowledge management concept ", identifying the meaning of the digital divide, which is highly linked to the difference in the use of information technology among peoples and provide the basics of marketing information as a commodity to which modern economic concepts apply, Let's get to the most important experiences in establishing the information society in a number of countries around the world.Item مدخل إلى علم المكتبات(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الانسانية, 2024-12-04) بن جامع ، بلالشهد العالم في القرن الثامن عشر ما عرف بالانفجار المعلوماتي الناتج عن زيادة الإنتاج الفكري الإنساني وهو ما أدى إلى عجز الباحثين للوصول إلى المعلومات أمام ضيق أوقات المطالعة والقراءة، فصعب هذا حتى أن يطلعوا على القدر القليل من المعلومات في تخصصاتهم، وبالتالي برز دور المكتبات في المجتمع وزادت قيمة الأعمال المكتبية من وصف وتصنيف وتحليل لمصادر المعلومات، وقد زاد الاهتمام بتخصص علم المكتبات في القرن السابع عشر بتقنين هذا العلم وانشاء مكتبات بأعمال فنية وخدمات موحدة، ومن دون هذا التخصص تصبح هذه المعلومات عديمة الفائدة ضعيفة التأثير والمردود بسبب غياب من يعرف بها ويقدمها للباحثين. وتم كتابة هذه المطبوعة لتعريف طالب السنة الأولى علوم انسانية على تخصص علم المكتبات والمناهج العلمية الخاصة به والتعريف بالخدمات المكتبية واكساب الطالب معرفة قاعدية بآليات البحث عن مصادر المعلومات، وتعريفه بأدوات ووسائل معالجة المعلومات وكيفية استخدامها والبحث فيها، إضافة إلى التعريف بالدور التاريخي للمكتبات في مختلف الحضارات القديمة إلى العصر الحديث وتوضيح الطرق العلمية الصحيحة للاستفادة من مصادر المعلومات بناء على أسس جمع وتنظيم المعلومات. كما تعمل هذه المطبوعة على دعم ألية البحث العلمي في الجامعة اجمالا من خلال تقديم المهارات الفنية والمكتبية، والوثائقية، إيصال فكرة واضحة عن تركيبة أدوات البحث في المكتبات وكيفية استخدامها، ليتمكن الطالب من مباشرة البحث الوثائقي بفعالية ونجاح. In the eighteenth century, the world witnessed what was known as the information explosion resulting from increased human intellectual production, which resulted in researchers' inability to access information in the face of narrow reading and reading times. This is so difficult to see so much information in their specialties, Thus, the role of libraries in society has emerged and the value of office work has increased the description, classification and analysis of sources of information In the seventeenth century, interest in the specialization of library science was increased by the codification of such science and the establishment of libraries with works of art and standardized services, Without such specialization, this useless information is poorly influenced and recovered due to the absence of those who know and provide it to researchers. This publication was written to familiarize the first-year student with humanities in the specialization of library science and his own scientific curricula and in the introduction of office services. knowledge of the tools and means of processing, using and researching information, as well as the historical role of libraries in various ancient civilizations to modern times and clarification of the correct scientific methods of utilizing sources of information on the basis of information collection and organization. This publication also works to support the University's scientific research mechanism in general by providing technical and library skills, documentation, communicating a clear idea of the composition of library research tools and how to use them, so that the student can conduct documentary research effectively and successfullyItem مصادر تاريخ المقاومة الوطنية في القرن 19(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 2025) شريدي، سعيدالوثيقة عبارة عن مطبوعة تعليمية تهدف إلى تعريف طلبة الماستر بمصادر دراسة تاريخ المقاومة الوطنية الجزائرية خلال القرن التاسع عشر. وتندرج ضمن إطار مادة أكاديمية تهدف إلى تمكين الطلبة من التعامل مع الوثائق والمراجع الأساسية التي تؤرخ للمقاومات الشعبية ضد الاستعمار الفرنسي، مع التركيز على الأبعاد التاريخية والوطنية. This educational booklet is designed for first-year Master's students specializing in the History of Resistance and the National Movement. It focuses on introducing students to the main sources used to study the history of national resistance in Algeria during the 19th century, particularly under French colonial rule. The material aims to develop the students’ ability to critically engage with historical documents, archives, oral testimonies, and scholarly writings related to popular uprisings and national resistance movements. It serves as a foundational reference for academic research and historical analysis in this field.Item محاضرات في مادة: السياسة الاستعمارية الفرنسية في الجزائر خلال الحكم المدني 1871-1962(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 2025) بودلاعة،رياضالمحور الأول: سقوط نابليون الثالث وقيام الحكم المدني** - تطرق إلى سقوط نابليون الثالث بعد هزيمته أمام بروسيا، وقيام الجمهورية الفرنسية الثالثة. - انتقال السلطة في الجزائر إلى الحكم المدني بدلاً من العسكري. 2. **المحور الثاني: الهجرة الأوروبية نحو الجزائر بعد 1871** - زيادة الهجرة الأوروبية (خاصة من الألزاس واللورين) لتعزيز الوجود الاستعماري. - قلق فرنسا من تفوق الأوروبيين غير الفرنسيين في الجزائر. 3. **المحور الثالث: التنظيم الإداري والقوانين الاستثنائية** - إنشاء منصب الحاكم العام المدني وتقسيم الجزائر إلى عمالات. - تطبيق قوانين قمعية مثل "قانون الأهالي" (1881) وإنشاء محاكم ردعية. 4. **المحور الرابع: الغزو الرأسمالي للجزائر** - استغلال الأراضي الزراعية (كروم، حمضيات، تبغ) لصالح الاقتصاد الفرنسي. - تطوير البنية التحتية (سكك حديدية، موانئ) لتسهيل تصدير المنتجات. 5. **المحور الخامس: ظهور المندوبيات المالية** - إنشاء مؤسسات مالية لتمثيل المصالح الاقتصادية، مع هيمنة الأوروبيين عليها. 6. **المحور السادس: الاستقلال المالي للجزائر** - صدور قانون الاستقلال المالي (1900) الذي منح الجزائر ميزانية مستقلة، لكنها ظلت خاضعة للسيطرة الفرنسية. ### النتائج الرئيسية: - سياسة الاستعمار الفرنسي ركزت على القمع الإداري والاستغلال الاقتصادي. - أدت هذه السياسات إلى تفقير المجتمع الجزائري وزيادة مقاومته الوطنية. First Axis: The Fall of Napoleon III and the Establishment of Civil Rule** - Examined the fall of Napoleon III after his defeat by Prussia and the rise of the French Third Republic. - Transition from military to civilian rule in Algeria. 2. **Second Axis: European Migration to Algeria After 1871** - Increased European migration (particularly from Alsace-Lorraine) to strengthen colonial presence. - French concerns over non-French Europeans outnumbering French settlers in Algeria. 3. **Third Axis: Administrative Organization and Exceptional Laws** - Creation of the civilian Governor-General position and division of Algeria into administrative districts (*départements*). - Repressive laws, such as the *Indigenous Code* (1881), and the establishment of punitive courts. 4. **Fourth Axis: Capitalist Exploitation of Algeria** - Agricultural exploitation (vineyards, citrus, tobacco) for France’s economic benefit. - Infrastructure development (railways, ports) to facilitate export to France. 5. **Fifth Axis: The Emergence of Financial Delegations** - Financial institutions were created to represent economic interests, but Europeans dominated them. 6. **Sixth Axis: Algeria’s Financial Autonomy** - The Financial Autonomy Law (1900) granted Algeria an independent budget while maintaining French control. ### **Key Outcomes:** - French colonial policy relied on administrative repression and economic exploitation. - These policies impoverished Algerian society and fueled national resistance.