Sciences des Médias et de la Communication
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences des Médias et de la Communication by Author "جمال ,بن زروق"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item التربية الإعلامية وتفعيلها لدى مستخدمي الشبكات الاجتماعية(جامعة 02أوت 5511سكيكدة, 2021) قراندي ,سعاد; جمال ,بن زروقتندرج الدراسة الحالیة ضمن البحوث التي تعنى بتناول القضایا الإتصالیة الإعلامیة والتعمق فیها ومنها دراسة التربیة الإعلامیة من خلال التعمق في مدى تفعیلها عبر الشبكات الإجتماعیة من خلال الوقوف على واقع ممارستها والمعوقات التي تعتریها وسبل تخطیها بالوصول لمخرجات تمكن من تطبیقها بالمجتمع الجزائري. وهذا بالتفصیل في تناول مواد التربیة الإعلامیة عبر الشبكات الإجتماعیة بتحلیل مضمون صفحة "نادي التربیة على وسائل الإعلام بتستور" عبر موقع الفیسبوك شكلا ومضمونا، بالإضافة لدراسة أنماط ودوافع مستخدمي هته الصفحة والإشباعات المحققة منها وكذا تناول كیفیة تسییر وأهداف القائم بالاتصال علیها وجعل ما سبق تحت نظر الخبراء الأكادیمیین من علوم الإعلام والاتصال وعلوم التربیة للسعي لاستیفاء نظرة شاملة حول سبل وجود التربیة الإعلامیة بالجزائر على المستویین التعلیمیین الرسمي وغیر الرسمي. ولمعالجة هته الدراسة تم طرح تساؤل رئیسي یتمثل في: كیف یساهم استخدام مواد التربیة الإعلامیة عبر الشبكات الاجتماعیة في تفعیل التربیة الإعلامیة لدى الشباب في الجزائر بالتطبیق على صفحة " نادي التربیة على وسائل الإعلام بتستور " عبر الفیسبوك؟ وقد وظفت الدراسة نظریة الاستخدامات والاشباعات للمضي في التناول العلمي لتفاصیهل وبالمنهج الوصفي التحلیلي بأسلوب المسح الشامل فیما تعلق بالدراسة التحلیلیة وبأسلوب المسح بالعینة فیما تعلق بالدراسة المیدانیة، وهذا من خلال الاستعانة بأدوات بحث لجمع البیانات من متمثلة في الملاحظة بالمشاركة، تحلیل المضمون، استبیان استمارة إلكترونیة، استبیان مقابلة نصف مقننة وكذا استبیان استمارة أیضاً. وقد قامت عینة الدراسة التحلیلیة على تحیل 43منشور في الفترة الزمنیة الممتدة من جویلیة 2019لى غایة وا جانفي 2020المیدانیة من 300مفردة من مستخدمي الصفحة المعنیة بالدراسة وكذا 20خبیر من الأكادیمیون بمجال علوم الإعلام والإتصال وكذا علوم التربیةItem دور الاتصال العمومي في تحسين صورة المرفق العام دراسة ميدانية وتحليلية للمديرية العامة للأمن الوطني(جامعة 20 اوت 1955-سكيكدة, 2022) خنفي,سامي; جمال ,بن زروقThis study aimed at identifying the image of the General Directorate of National Security among a sample of Algerian citizens and the role of public communication in improving that image, in addition to addressing how the public police facility employs its official Facebook page to enhance its mental image .The student relied on the intentional sample with regard to the field study by distributing the questionnaire form to a number of citizens of Constantine state, as well as for the analytical study in which the student analyzed the content of a number of the Directorate’s publications on its official Facebook page, in addition to conducting a semi-directed interview with the Head of Communications and Public Relations Office of the state of Constantine national security.Furthermore, The descriptiveanalytical approach was adopted as a method of study by describing and analyzing the role entrusted with public communication in improving the image of the General Directorate of National Security. At the field study level: - 62.7% of the respondents are male, and 37.3% are female. - 63% of the study sample items are between the ages of 18-28 years, and 25.3% are between 29-39 years old, while 11.66% are 40 years old. - 76% of the respondents have a university level of education, and 18.7% have a secondary level, while 4.3% have a middle school level, whereas 0.7% of the respondents have a primary level, furthermore 0.7% do not have an educational quaification. -The public communication strategy did not succeed effectively in providing a good definition of the services provided by the police public facility which could be considered as a direct reason for the negative perception formed by a number of items about the General Directorate of National Security. - 67.3% of the respondents confirmed that their confidence in the Directorate and its interests is acceptable. - 51.7% of the respondents confirmed that they sometimes cooperate with the employees of the departments of the General Directorate of National Security. - 35.7% of the respondents affirmed that their lack of cooperation with the staff of the General Directorate of National Security is due to the complexity and length of the procedures. - 62.6% of the respondents confirmed that they prefer using social network sites to obtain information related to security questions and issues - 51.6% of the respondents of the study sample confirmed that they prefer to use television to obtain information related to security questions and issues. - The majority of the respondents confirmed that the means of communication used by the Directorate contribute effectively to improving its image among them. - 80.8% of the respondents emphasized that the weak qualifications of some of the Directorate's employees in communication and the absence of a culture of dialogue among them constitutes an obstacle to the public communication approach adopted by the General Directorate of National Security in improving the image of the police public facility. - 80% of the respondents confirmed the absence of security awareness among the Algerian citizen as one of the obstacles that prevent the success of the public communication approachadopted by the General Directorate of National Security in improving the image of the police public facility. - The public communication strategy effectively contributes to improving the image of the General Directorate of National Security for a significant number of the sample of the study, however it failed with another section. Furthermore, the direct interaction of the Directorate’s employees contributes significantly to forming the mental image of the police public facility in the research sample. At the level of the analytical study: - The General Directorate of National Security employs the directorate’s Facebook page to improve the image of the police public facility by highlighting the various activities and tasks carried out by the various departments of the directorate, and marketing the professionalism of its members in performing the tasks assigned to them, as well as clarifying a number of positive features that distinguish the interests of the police public facility.Item دور مواقع التواصل الإجتماعي في بناء صورة ذىنية الكترونية لممؤسسة الإقتصادية الجزائرية(جامعة 02أوت 1955سكيكدة, 2021) بريغت ,اسيا; جمال ,بن زروقتناولت هذه الّدراسة موضوع بحث حوؿ دور مواقع التواصل الإجتماعي في بناء صورة ذىنية إلكترونية للمؤسسة الإقتصادية الجزائرية-دراسة تحميمية ميدانية لصفحة مؤسسة عبر الفيس بوك، حيث تطرقت فييا الباحثة لكيفية توظيف المؤسسة صفحتها عبر الفيس بوك في بناء صورة ذىنية طيبة لدى جماهيرها عبر هذه المواقع في ظل وجود العديد من المؤسسات الأخرى الناشطة في نفس مجالها،من خلال قدرتها على الإستغلال الأمثل لمتقنيات والخصائص التي يتيحها هذا الموقع مقارنة ببقية الوسائط الإعلامية والإتصالية الأخرى في أداء وظائفها التسويقية والترويجيةوتسّيير علاقتها مع زبائنيا من خلال القدرة على تحديد حاجاته ورغباته والعمل على تحقيقيا من أجل كسب ثقته ورضاه وبالتالي ضمان البقاء والإستمرار مع تحقيق الأهداف. حيث تم التطرق فيه إلى كيفية توظيف المؤسسة للإستراتيجيات الإتصالية المختلفة في بناء رسائلها عبر هذه المواقع والتي تتضمن اللغة المناسبة وأساليب وأشكال الّنشر المتاحة، أهم المضامين التي تركز عليها مع مراعاة أبعاد ومكّونات الصورة الذهنية وتركيبة الجماهير الإلكترونية وذلك بقياس مدى تفاعله مع مايعرض عبر الصفحة وتأثيره على إدراكاته واتجاهاته نحو المؤسسة،كما سعت هذه الّد ارسة إلى تقّييم هذا النشاط مع وجية نظر زبائن المؤسسة ومدى تحقيقيا للأهداف المسطرة. انطلقت الباحثة في هذه الدراسة من سؤال منهجي ومجموعة من الأسئلة الفرعية، مستعينة في ذلك على المنهج الوصفي وأدوات جمع بيانات متمثلة في تحميل مضمون صفحة المؤسسة عبر الفيس بوك بإستخدام أسلوب الحصر الشامل، واستمارة إستبيان إلكترونية موّجهة لجماهير المؤسسة عبر صفحتها الّرسمية من خلال تحديد عيّنة قصدية قوامها 360مفردة مع الإستعانة بالملاحظة العميقة.