Sciences des Médias et de la Communication
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Sciences des Médias et de la Communication by Author "بضياف،سوهيلة"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item إخراج ذاعي وتلفزيوني(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 2025) بضياف،سوهيلةيقدم معارف متعلقة بصحافة الإذاعة والتلفزيون ومختلف أنواعها المتخصصة لإكتساب معارف نظرية وتطبيقية حول تقنيات الإخراج الإذاعي والتلفزيوني، بحيث يشكل حلقة الوصل الأساسية في أي عمل سمعي بصري، فهو يهدف إلى تمكين الطالب من تقنيات الإخراج ومراحله من انتاج المادة الإعلامية إلى غاية بثها أو عرضها Directing course provides knowledge related to radio and television journalism and its various specialized forms, enabling the acquisition of both theoretical and practical understanding of radio and television directing techniques. Directing constitutes the essential link in any audiovisual production. The course aims to equip students with the technique Radio, Television Directing, and stages of directing, from producing media content to its broadcast or presentation.Item علم اجتماع السمعي البصري(كلية العلوم الاجتماعية والعلوم الإنسانية, 2025) بضياف،سوهيلةيهدف مقياس علم اجتماع السمعي البصري إلى تمكين الطالب من التحكم في آليات التحليل السوسيولوجي للظواهر الإعلامية السمعية البصرية، فهو يمنح فهم أعمق للحياة كما يقدم إمكانية كبيرة لفهم السلوك البشري ومختلف التفاعلات مع الوسائل السمعية البصرية، كما يتتناول المقياس صعوبة التفكير في علوم الاعلام والاتصال وانتقاله من التأثير المباشر إلى دراسات التلقي ثم سوسيولوجيا الاتصال، وأثر المدارس الكبرى كالمدرسة الوضعية، ومدرسة فرانكفورت والبراغماتية في توجهات البحث في علوم الاعلام الاعلام والاتصال، في مسار تاريخي لا نستطيع تتبعه زمنيا وترتيبه بل ندرسه من منظور تقاطعي، تبادلي offers a broad capacity to comprehend human behavior and the various forms of interaction with audiovisual media. The course also addresses the difficulty of conceptualizing thought in media and communication sciences and traces the shift from direct effects models to reception studies and then to the sociology of communication. It further examines the influence of major theoretical schools—such as the positivist school, the Frankfurt School, and pragmatism—on research orientations in media and communication sciences. This evolution is explored not through a strictly chronological sequence, but rather through an intersecting and reciprocal perspective.